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계약체결.구매후 수입전 구매자계산의 활동

노진희 2007. 5. 31. 16:42
 

나래관세사법인   관세사    노 진 희

WTO관세평가협정 예해 16. 1


물품 구입 후 수입전에 구매자의 계산으로 수행된 활동


1. 본 예해는구매자가 물품구매 후 수입 전 자기계정으로 수행된 활동 비용이 협정 제1조의 규정에 의하여 결정되는 과세가격의 일부로서 인정될 수 있는지에 관한 상황을 검토하고자 하는 것이다.


2. 협정 제1조 주해 제2항은 구매자가 자기계정으로 행한 행위에 대하여 협정상의 원칙을 제시하고 있다. 즉, 이러한 행위의 비용은 협정 제8조에 의한 조정이 이루어지지 않는 한

실제 지급하였거나 지급하여야 할 금액에 가산되어서는 안된다.


3. 상기 상황을 설명하는 사례는 다음과 같다.

   -. Y국의 수입자 I는 X국의 판매자 S로부터 30,000c.u의 금액으로 기계를 구입한다.

      수입자 I는 그 기계가 판매계약의 조건대로 만들어 졌는지를 확인하기 위하여

      동기계를 구입한 후에 이를 X국의 전문가 T에게 추가시험 검사를 맡기고 이 검사

      의 대가로 500c.u를 T에게 지급한다.

      이 경우 이 추가검사는 물품의 제조과정의 일부로서 간주되지 않은 검사를 의미하며

      추가검사는 수입자I와 판매자S간의 판매조건이 아니다.

   -. 구매자I는 판매자S와 관계없는 T에게 기계검사를 위해서 지급하는 것은 직접 또는

      간접적으로 판매자 S의 이익을 위한 것은 아니다. 따라서 그 비용은 실제로 지급

      하였거나 지급하여야 할 비용의 일부가 아니다.

      더구나 수입자가 하는 이러한 행위는 협정 제8조에 규정된 조정요소가 아니다.

   -. 협정 제1조의 다른 조건들에 충족된다면 그 기계가 바뀌거나, 변형되거나, 품질이

      향상되거나, 어떠한 방식으로든 그 본질이 변경되지 않는 한 협정 제1조에 따라서

      평가되어야 한다.


4. 실제 상거래에 있어서 구매자가 물품을 구매하고 수입하기 전에 행하는 활동은 다양하다. 협정 제1조와 제8조 그리고 주해의 맥락에서 볼 때 상기행위는 수입국내에서 물품의 판매나 배포를 촉진시키기 위하여 행하여진 행위들을 포함한다. 구매자가 자기의 계정으로 행하는 이러한 행위들의 비용은 비록 그 행위들이 판매자의 이익을 위한 것이라고 간주된다 할 지라도 판매자에 대한 간접적인 지급으로 간주되어서는 안된다.

다음의 사례가 이러한 원칙을 잘 나타내 주고 있다.


A회사는 I국에서 전기제품을 취급하는 판매상(딜러)이다.A는 A와 독점판매 계약을 체결한 판매망(소매상 및 서비스센터)을 통하여 이 물품을 판매한다. A회사는 새로운 가전제품의 공급을 위하여 외국제조자 S와 장기계약을 체결한다. 이 계약의 조건에 따라 가전제품은 S상표로 판매될 수 있으며 A는 수입국내에서 발생한 모든 판매비용을 자기의 계산으로 부담한다. A사는 가전제품 1차 구매분에 대한 주문을 하고, 동 물품을 수입하기전에 광고활동(캠페인)을 수행한다.


5. 상기 사례에서 광고선전비용은 과세가격의 일부가 아니며 또한 이러한 행위는 협정 제1조의 주해 1(b)의 말미에서 규정되어 있는 바와 같이 수입된 물품의 판촉에 관련된 활동이므로 거래가격을 불인정해서는 안된다.


(해당 원문) -------------------------------------------------

COMMENTARY  16.1


ACTIVITIES UNDERTAKEN BY THE BUYER

ON HIS OWN ACCOUNT AFTER PURCHASE OF

THE GOODS BUT BEFORE IMPORTATION


1. This commentary examines the circumstances under which the cost of the activities undertaken by the buyer on his own account after purchase of the goods but before importation would or would not be considered as part of the Customs value determined under the provisions of Article 1.


2. The second paragraph of the Interpretative Note to Article 1, "Price actually paid or payable". establishes the principle in the Agreement with respect to activities that are undertaken by the buyer on his own account.

The cost of these activities shall not be added to the price actually paid or payable unless an adjustment is provided under Article 8.


3. An example which illustrates such a situation would be as follows :


- Importer I of country of importation Y purchases a machine from seller S of country of exportation X for an amount of 30,000 c.u.. In order to confirm that the machine meets the specifications in the sales contract, buyer I, afterpurchasing the machine, entrusts an additional testing of it to expert T, also in country X, and pays T 500 c.u. for this test. Additional testing in this context, means testing which is not considered as part of the manufacturing process of the goods. The additional testing is not a condition of the sale between I and S.

- The payment for testing the machine by I to T, who is unrelated to S, is not made, either directly or indirectly, to or for the benefit of S. It is not therefore part of the price actually paid. Furthermore, this activity undertaken by the buyer is not one of those for which an adjustment is provided in Article 8.

- If the other conditions of Article 1 are fulfilled, the machine would be valued on the basis of Article 1, provided that the goods have not been altered, adjusted, improved or in any way changed in nature.


4. In commercial practice, the activities that a buyer could undertake after the purchase of the goods but before importation can vary. In the context of Articles 1 and 8 and their Interpretative Notes, these may include activities undertaken with the aim of promoting the sale and distribution of the goods in the country of importation. The cost of these activities when they are undertaken by the buyer on his own account should not be considered an indirect payment to the seller, even though they might be regarded as for the benefit of the seller. The following example illustrates this principle :


Firm A is a dealer in electrical goods in country I. He markets these goods through a network of dealers (retail outlets and service centres) operating under franchise agreements with him. Firm A concludes a long-term contract with foreign manufacturer S for the supply of a new type of electrical appliance. Under the terms of the contract, the appliance is to be marketed under S's trademark and A undertakes to bear on his own account the cost of all marketing in the country of importation. Firm A places an order for an initial stock of the appliances and, prior to importation, conducts an advertising campaign.


5. In the above example, the cost of the advertising campaign is not a part of the Customs value nor shall it result in rejection of the transaction value, as these activities are those related to marketing the imported goods as stated in the final sentence of paragraph 1(b) of the Interpretative Note to Article 1.